Responzivní design není sprosté slovo
Exotické sousloví s názvem responzivní design se pomalu, ale jistě začíná zvolna zabydlovat i v českých luzích a hájích. Možná ani nevíte, že se mu tak ve skutečnosti říká, ale rozhodně jste se s responzivním designem už setkali. Co to tedy responzivní design vlastně je? Lidsky přeloženo se jedná o způsob tvorby webových stránek zaručující pohodlné a čitelné zobrazení webu pro všechny druhy nejrůznějších chytrých zařízení, jako jsou chytré telefony, tablety a samozřejmě veškeré notebooky, netbooky a další.
Responzivní design jako nutný předpoklad v době chytrých telefonů a tabletů
S rozšířením chytrých zařízení roste také jejich obliba a uživatelé chytrých telefonů i tabletů přibývají prakticky rychlostí světla. Všechno to začalo s příchodem iPhone v roce 2007. Když jsme tento, tehdy v očích mnoha jedinců zázračný přístroj viděli poprvé, většinou nás napadlo: pěkný, ale až příliš drahý mobil. Ale kdepak, to jsme se mýlili. Už totiž dávno nešlo o pouhý předražený telefon, ale naopak o poměrně levný počítač s mobilním připojením k internetu. A to kdekoliv a kdykoliv. Bylo tedy jen otázkou času, kdy se přidají i další výrobci mobilních „telefonů" a dlouho na sebe pak nenechalo čekat ani další zařízení - tablet.
Na dotykových displejích si bez responzivního designu ani neškrtnete
A tak přišla doba, kdy postupně opouštíme stolní počítače a k internetu se stále častěji připojujeme pomocí přenosných zařízení. Obrazovku počítače nahrazují dotykové displeje, místo myši používáme jednoduše prsty. Z módního výstřelku se stává nutnost. Není žádným tajemstvím, že chytré telefony a tablety patřily mezi nejčastější dárky uplynulých vánoc a postupně se dočkáváme také pomalé, leč zaznamenatelné vstřícnosti mobilních operátorů, kteří se konečně trochu rozhoupali a začínají nabízet cenově přijatelnější mobilní připojení.
Responzivní design: aby se vše zobrazovalo tak, jak má
Vlastní webové stránky má pak v současnosti okolo 80% českých firem a jejich počet se s vývojem logicky stále zvyšuje. Poté, co s menšími či většími šrámy přečkaly SEO zásahy vyhledávačů, s trochou nadsázky se však objevila další katastrofa na obzoru. Ne každé webové stránky, zejména ty staršího data, jsou totiž pro chytré telefony a tablety dostatečně uzpůsobeny a často na nich prakticky nic na webu neběží tak, jak má. Proto nastupuje responzivní design, který tento problém řeší. Responzivní design neznamená ale pouhou změnu šířky webu tak, aby se zobrazovaná stránka „vešla" na displej našeho tabletu či chytrého telefonu. Díky responzivnímu designu je totiž možné měnit celkový vzhled stránky, komplexní způsob fungování navigace, počet zobrazovaných prvků a mnohé další parametry. Především důležitá je pak vlastnost Media Queries, která umožňuje přesné rozpoznání vlastností zařízení, na kterém si uživatel danou stránku prohlíží a přizpůsobit tak obsah dané stránky co nejlépe.
Co znamená responzivní design pro váš web
Responzivní design znamená změny těchto parametrů webových stránek:
• velikost prvků na webu
• poloha prvků na webu
• přizpůsobení menu
• zobrazování obrázků
• a mnoho dalších „drobností", které ale v konečném důsledku zvyšují uživatelskou přívětivost používání webu
Je responzivní design skutečně potřeba?
Jednoznačně ano. Chytré telefony, tablety a ruku v ruce s nimi responzivní design jsou zkrátka trendy ve vývoji, které nelze přehlížet. Rapidně klesající objemy prodeje klasických počítačů jsou jednoznačným důkazem budoucího směřování. Pokud se tedy rozhodnete ignorovat vývoj a nad responzivním designem mávnete rukou s tím, že jde o nepotřebnou nástavbu vašeho nyní přeci tak fungujícího webu, vystavujete se vážnému riziku, že počet návštěvníků vašich stránek začne brzy výrazně klesat. Investice do responzivního designu se tak v porovnání s možnými ztrátami stane naprosto zanedbatelnou.
Kdy responzivní design pravděpodobně potřebovat příliš nebudete
Existuje samozřejmě několik výjimek, kdy si nad vytvořením responzivního designu vašeho webu nemusíte příliš lámat hlavu. Prvním případem je situace, kdy své webové stránky nepotřebujete ke svému podnikání, druhou možností pak je, že nemáte skutečně žádnou konkurenci. Ale ruku na srdce – kolik takových společností skutečně existuje?
Evropská databanka jako tvůrce responzivního designu pro váš web
Je tedy nad slunce jasné, že naprostou většinu marketingových managerů českých i slovenských firem v dohledné době čeká jasný úkol – vyřešit funkční responzivní design pro web své firmy. Je zbytečné nechat situaci dojít tak daleko, abyste přicházeli o své klienty. Buďte další krok před vaší konkurencí, kontaktujte odborníky z Evropské databanky. Vytvoříme pro vás nejen kvalitní a přehledné webové stránky přesně podle potřeb vaší firmy či nadstandardní firemní zápis přímo v našem katalogu firem, ale samozřejmě také funkční responzivní design pro správné zobrazení vašich stránek na veškerých chytrých zařízeních. Cena je opravdu až překvapivě nízká, proto neváhejte a buďte "in" již dnes!
Čtěte také:
Jaké existují druhy webů pro firmy
Potřebujete poradit s tvorbou responzivního designu? Obraťte se na našeho specialistu
Ing. Aleš Šturza tel: 606 754 156 |