Jak se vyvarovat dopadu Google Penguin 2.0

pengO existenci Google zvířátek včetně nástroje Penguin 2.0 penalizujícího weby s nerelevantními odkazy bylo obzvláště na zahraničních serverech napsáno již mnoho, konkrétních informací o tom, jak se vyhnout jejich postihu, je však stále zejména v českých internetových vodách jako šafránu. Proto vám Evropská databanka přináší kromě krátké sumarizace toho, co o boji s Google Penguin víme my, také tipy, které přinášíme našim klientům, aby o svůj SEO potenciál kvůli Google zvěři nepřišli. Základní poučka zní: pochopte jejich logiku, vyvarujte se chyb a ty staré zkuste aspoň částečně napravit. Ještě stručněji řečeno, nerelevantní odkazy nejsou budoucností vašeho webu.

Základ je utřídit si, kde a jak chceme odkazovat

Stránky, ze kterých odkazujeme a jejich kvalita

Cesta pro budování kvalitního obsahu webu teď již zcela jistě nevede přes umisťování obrovského množství odkazů nebo dokonce jejich skupin na nekvalitní stránky, které s našim obsahem tematicky třeba vůbec nesouvisejí. Podle odborníků se vyplácí sledovat Page Rank (doporučená minimální hodnota 4) nebo Domain Authority (doporučená minimální hodnota 30) webů, na kterých uvažujeme o umístění odkazu. Ač se to může zdát nemožné, určitou roli také hraje kromě kvalitně napsaného obsahu i kvalitní design webu a rozumná míra aktivity na sociálních sítích. Že jste o tom dříve při snahách o umístění odkazu na váš web nepřemýšleli? S tučňáčí expanzí už jistě budete.

Odkazy z webů, které s naším obsahem tematicky nesouvisí, nám nepomohou a naopak nám díky Google Penguin uškodí. Postování na nerelevantních webech si tedy odpusťte a zaměřte se raději na stránky, na kterých se již o vašem tématu mluví. Pokud se rozhodnete umisťovat své odkazy na obecně zaměřené weby, vždy si vyberte umístění na takových materiálech, které jsou s tématem vašeho webu či jeho části tematicky spjaty. Jedině tak se zaručí relevance vašich odkazů.

Rychlost získání odkazů (link velocity)

Kromě místa, na kterém však odkazy na váš web budou umístěny, musíte pamatovat také na rychlost jejich vzniku. Opět zde platí – hlavně přirozeně. Odkazy tedy musí přibývat postupně a ne ve velkém množství najednou či během velmi krátké doby. Výjimku zde představuje virální obsah, který Google Penguin hodnotí odlišně. Jinak však jakoukoli nepřirozenost tvrdě trestá a vy si pak na předních stránkách ve vyhledání rozhodně neškrtnete.

Úplně nejhorší jsou v tomto směru před kritickým okem Google Pinguin odkazy placené. Je-li jich několik stovek až tisíc denně, Google je vyhodnotí jako nedůvěryhodné a svým čtenářům weby nedoporučí.

Co s již existujícími odkazy?

Odborníci doporučují mít vždy přehled o tom, kde všude jsou umístěny již existující odkazy na naše webové stránky. To může být sice časově náročné, ale často nás to ochrání právě od mnohdy zbytečného bojkotu Google Penguin 2.0. Jednou z možností jsou nástroje Google Webmaster a Scrapebox k analýze těchto dat, nebo MySEOTool a Majestic SEO, které analyzují aktuální výkon i historii vašeho webu. Vždy ale samozřejmě záleží, kolik existujících odkazů na náš web ve skutečnosti někde na internetu máme nebo jsme měli.

Neustálým sledováním výkonu vašeho webu v průběhu času tak můžete odhalit změny ve výsledcích, které přijdou s časem a podle těchto zkušeností se o budování zpětných odkazů rozhodovat dále.

Věnujte pozornost podobě samotného textu, který odkazuje

Dokonce také to, jakou podobu má samotná odkazující část v textu, je před Google Penguin důležité. Pokud z různých článků či částí webů odkazujete na totéž místo na vašem webu, dbejte na to, aby slovo či sousloví, které vystupuje jako „link“, nebylo vždy stejné. Při používání stále stejného odkazujícího slova či sousloví hrozí opět Penguinův bojkot – pozor tedy také na přehnanou intenzitu klíčových slov v odkazech.

Pokuste se odstranit nevhodné odkazy na vaše stránky

Pokud vás již Google Penguin kvůli irelevanci vašich odkazů postihl, je to smutné, ale se vším se dá vždycky něco dělat. Vůbec nejúčinnější zbraní bude pokusit se těchto špatných odkazů zbavit.

Jednou z možností, jak to provést, je oslovit přímo webmastery příslušných webů ze kterých se na váš web nerelevantně, tedy pro Google Penguin podezřele, odkazuje. Tento postup však většinou příliš efektivní nebývá a pouze asi 5 až 10 % webmasterů vám na požádání odkaz sami odstraní.

Další možností je požádat o ignorování chybných odkazů přímo Google prostřednictvím Google Webmaster. Tímto se v podstatě před velkým Googlem a jeho nástrojem Penguin distancujete od špatných odkazů. Lidově řečeno si tím vylepšíte reputaci a dáte najevo, že vám na relevanci odkazů na vaše stránky záleží. Tento postup však nějakou dobu trvá a vždy budete muset počkat určitý čas, než budou vaše stránky znova zaindexovány. To vše samozřejmě vždy s nejistým výsledkem, jak už to tak u Google bývá.

Nově už budujte raději jen kvalitní a relevantní odkazy

A logická tečka nakonec – nově se snažte používat skutečně jen linky na takových webech a v takové podobě, aby mohly být za relevantní bez problémů označeny. A hlavně buďte trpěliví. V oblasti SEO není nikdy žádná změna, ani ta k lepšímu, otázkou minuty.

Zvěři zdar! 

Google penguinGoogle Penguin ve zkratce

Základem je vždy zjistit, jaké odkazy na jakých webech jsou pro naše potřeby relevantní. Musíme vždy mít také přehled o tom, jaké již existující odkazy na náš web vlastně máme a jaké jsou kvality. Nerelevantní odkazy se pokusíme vyeliminovat a do budoucna tvořit již přirozeně jen ty „správné“. Když na to půjdeme poctivě, ani nástroje Google proti našim webům nebudou nic mít a budou je rády doporučovat svým uživatelům.


Další články na podobné téma najdete zde:

Google Penguin: Co o něm víme? 

Čím vším můžeme ovlivnit vyhledávač Google? 1. díl: Dobrá doména jako základ

Čím vším můžeme ovlivnit vyhledávač Google? 2. díl:URL adresa, mapa webu a další IT kratochvíle pro vašeho programátora

Čím vším můžeme ovlivnit vyhledávač Google? 3. díl: Obsah aneb práce pro šikovného redaktora

Čím vším můžeme ovlivnit vyhledávač Google? 4. díl: Multimediální vychytávky, responsivní design a jiné


Potřebujete poradit s tvorbou vlastního webu? Obraťte se na Evropskou databanku! Neváhejte se obrátit na naše odborníky, kteří vám ochotně poradí s individuálním řešením přímo pro vás.

Kontaktujdte našeho specialistu

Aleš Šturza

Ing. Aleš Šturza

tel: 606 754 156

ales.sturza@edb.cz

Google+

 

 

čeština cz slovenčina sk English en Deutsch de polski pl španělština es italština it ukrajinština ua