Čím vším můžeme ovlivnit vyhledávač Google? 1. díl: Dobrá doména jako základ

gogleKdo není na internetu, jako by nebyl. A koho nenajde Google, je na tom bohužel úplně stejně. I přes snahy ostatních vyhledávačů získat naši přízeň stále velmi znatelná část návštěvnosti webů pochází z vyhledání Googlem. Jak tedy podpořit to, aby informace o nás byly Googlem vyhledatelné co nejlépe a bylo nás vidět? 
 

Nebudeme lhát, oficiální a zcela zaručené rady, jak si naklonit Google na svou stranu, neexistují. Z dlouhodobých zkušeností nejen nás, ale také expertů orientujících se na výzkum v dané oblasti, však lze vyčíst několik drahocenných rad. Proto vám přinášíme souhrn faktorů, které často to, zda nás Google doporučí svým čtenářům nebo ne, ovlivňují. Podívejme se tedy na první skupinu parametrů, které na našem webu Google zajímají a které vyhodnocuje – parametry spojené s doménou a to, jak naše doména vypadá.

Stáří domény

Je dobré mít doménu, která už má takzvaně něco za sebou? Obecně platí, že čím starší, tím lepší a pro vyhledávače „váženější“. Nejde ale zase o úplně zásadní parametr a například v rámci jednoho roku nejde o moc markantní rozdíly. Jak si vysvětlíme v odstavcích dále, vždy je třeba dbát na komplexní přístup a samotné stáří domény neřeší prakticky nic, pokud není doména správně využívána z hlediska budování obsahu.

Existence klíčových slov v názvu domény

Není to nic moc extra nutného, ale klíčová slova v názvu domény mají také určitý vliv a jméno domény lze označit za relevantní signál. Na druhou stranu však již není umístění klíčových slov v názvu domény tolik výhodné, jako dřív.

Pozice klíčových slov v názvu domény

Další věcí je umístění tohoto klíčového slova v rámci názvu domény. Podle některých výzkumů totiž mohou mít přednost ty domény, které mají klíčové slovo na prvním místě před těmi, které mají klíčové slovo uprostřed nebo na samotném konci názvu domény. Přesná shoda v názvu domény jako takové již dnes není příliš velkou výhrou, a opět se dostáváme k tomu, že mnohem důležitější je celková postupně budovaná kvalita obsahu.

Délka registrace domény

Legitimitu dané domény a tedy i relevanci jejího obsahu pro své uživatele Google posuzuje často také podle doby, po kterou je doména zaregistrovaná. Pokud si tedy zaregistrujeme doménu například na 7 let dopředu bez toho, abychom ji relevantně využívali, a používáme ji skutečně například jen po dobu jednoho roku, mohlo by to mít na naši oblíbenost u Google také vliv. Pokud se po tuto dlouhou dobu, po kterou máme doménu zaregistrovanou, obsah nemění, není v současné době z hlediska Google stránka nijak zvlášť zajímavá. Naše stránka může být díky takovémuto způsobu využívání domény označena za ryze komerční zájem, a Google ji nemusí doporučovat dál.

Historie domény

S předchozím bodem o délce registrace domény úzce souvisí také historie toho, co se na doméně nejen „dělo“, ale také komu v průběhu doby patřila a jak dlouho. Lidově řečeno „kupčení“ s doménami se nemusí vyplácet a může mít na vyhledatelnost webu vliv. Koupíme-li doménu a poté ji, byť nenápadně, přeprodáváme dál, vždy musíme počítat s tím, že Google může přehlížet její případnou bonitu nebo pozitivní vliv zpětných odkazů a podobně. Respektive s tím musíme počítat, pokud takovouto doménu máme v úmyslu koupit.

Zveřejnění či skrytí informací o majiteli domény

Také to, zda veřejně uvádíme informace o tom, kdo danou doménu vlastní, má na vyhledání Googlem vliv. Pokud informace o majiteli domény skrýváme, Google může naše jednání vyhodnotit zkrátka tak, že jde také o neveřejný web. Skrytí údajů však nemusí být vždy apriori špatné, jde jen o jeden z možných faktorů, které Google také sleduje.

Doména nejvyššího řádu a lokalizace

Doména nejvyššího řádu, tedy laicky „přípona za tečkou“ (.cz, .pl, .eu, com …) pomáhá zviditelnění webu v dané konkrétní zemi či lokalitě. Na druhou stranu však částečně znevýhodňuje stránku v globálním vyhledávání. Podoba domény nejvyššího řádu tedy není pouze kosmetickou záležitostí, ale vyhledávače včetně Google ji berou v potaz.

Doména je však logicky pouze malou částí, na kterou se při hodnocení našeho webu Google zaměřuje. Dalším faktorům ovlivňujícím vyhledání Googlem se budeme věnovat v příštích dílech tohoto miniseriálu.

Další články na podobné téma čtěte zde:

Google Penguin: Co o něm víme? 

Jak se vyvarovat dopadu Google Penguin 2.0 

Proč si pořídit vlastní web?

Jaké existují druhy webů pro firmy?


Potřebujete poradit s tvorbou vlastního webu? Obraťte se na Evropskou databanku! Neváhejte kontaktovat naše odborníky, kteří vám ochotně poradí s individuálním řešením přímo pro vás.

Můžete kontaktovat našeho specialistu

Aleš Šturza

Ing. Aleš Šturza

tel: 606 754 156

ales.sturza@edb.cz

 

 

čeština cz slovenčina sk English en Deutsch de polski pl španělština es italština it ukrajinština ua